باسمه تعالي

یزدفردا :محمد حسین دهستانی اردکانی :چندي وقتيه كه تب سكه و ارز خارجي همه جا را گرفته و بالا پايين شدن قيمت اونا نقل مجالس و كوچه و بازار شده. سرعت تغيير قيمت بحدي زياده كه هركسي رو به خريد و پس انداز وسوسه مي كنه. حقيقت اينه كه چند وقت پيش ايميلي از طرف يكي از دوستان بدستم رسيد كه بي مناسبت نديدم اون رو براتون نقل كنم . فكر مي كنم به موضوع بحثمون ربط داشته باشه!

متن ايميل از اين قرار بود:

روزی روزگاری در روستایی در هند؛ مردی به روستایی‌ها اعلام کرد که برای خرید هر میمون 20 دلار به آنها پول خواهد داد. روستایی‌ها هم که دیدند اطراف‌شان پر است از میمون؛ به جنگل رفتند و شروع به گرفتن‌شان کردند و مرد هم هزاران میمون به قیمت 20 دلار از آنها خرید ولی با کم شدن تعداد میمون‌ها روستایی‌ها دست از تلاش کشیدند. به همین خاطر مرد این‌بار پیشنهاد داد برای هر میمون به آنها 40 دلار خواهد پرداخت. با این شرایط روستایی‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند. پس از مدتی موجودی باز هم کمتر و کمتر شد تا روستایی‌ان دست از کار کشیدند و برای کشاورزی سراغ کشتزارهای‌شان رفتند.


این بار پیشنهاد به 45 دلار رسید و...


در نتیجه تعداد میمون‌ها آن‌قدر کم شد که به سختی می‌شد میمونی برای گرفتن پیدا کرد. این‌بار نیز مرد تاجر ادعا کرد که برای خرید هر میمون60 دلار خواهد داد ولی چون برای کاری باید به شهر می‌رفت کارها را به شاگردش محول کرد تا از طرف او میمون‌ها را بخرد.


در غیاب تاجر، شاگرد به روستایی‌ها گفت: «این همه میمون در قفس را ببینید! من آنها را به 50 دلار به شما خواهم فروخت تا شما پس از بازگشت مرد آنها را به60 دلار به او بفروشید.» روستایی‌ها که [احتمالا مثل شما] وسوسه شده بودند پول‌های‌شان را روی هم گذاشتند و تمام میمون‌ها را خریدند... البته از آن به بعد دیگر کسی مرد تاجر و شاگردش را ندید و تنها روستایی‌ها ماندند و یک دنیا میمون!!!!!!

اگه كمي درباره روند افزايش قيمت سكه و ارز خارجي دقت كنيم متوجه ميشيم كه اين روند ، غير عاديه. اوضاع جهانيو ببينيد. اروپا دچار بحران جدي در حوزه سياسي و اقتصادي شده بحدي كه بحث خروج برخي از كشورها از حوزه يورو بطور جدي مطرحه و جنبش ضد وال استريت كه از امريكا شروع شده كم كم داره دامن اونا رو هم ميگيره. امريكا هم كه اوضاع نابساماني داره و به لطف خدا كم كم داره از عراق و افغانستان دمشو ميذاره رو كولش و ميره تو سوراخ خودش تا بلكه بتونه ضمن رعايت دموكراسي اي كه هميشه ازش دم ميزنه ، جنبش مردمي داخليش رو سر و سامون بده!!

مجموع اين اتفاقات قاعدتا بايد منجر به كاهش قيمت دلار و يورو در صحنه بين المللي بشه ولي ميبينيم كه اوضاع در كشور ما برعكس شده !!

ايا به نظر نمياد كه برخي از كساني كه خيلي هم دلشون بحال مردم و مملكت نمي سوزه دارن بازار گرمي مي كنن تا سكه و دلار پس انداز خودشونو با قيمت بالايي به فروش برسونن و بعد از اينكه به مراد دلشون رسيدن به يكباره شاهد سقوط ناگهاني قيمت سكه و دلار باشيم!!

بازار تابع قانون عرضه و تقاضا هست. هرچقدر تقاضا براي كالايي بيشتر باشه خود بخود عرضه اش كمتر و قيمتش بالاتر ميره

و بالعكس اگه تقاضا كم باشه رقابت براي فروش بيشتر ميشه و قيمت كالا پايين تر مياد.

ايا بهتر نيست در اين اشفته بازار فعلي با نخريدن اين اقلام به فروكش كردن تب اون كمك كنيم. مطمئن باشيد همين راهكار ساده ، كمر قيمت كاذب سكه و ارز رو ميشكنه.

اوضاع فعلي خيلي مشكوكه و براي خريد و فروش اصلا مناسب نيست.مبادا سكه و ارزي كه با هزار خون دل مي خري رو دستت باد كنه و سودشو يه عده ادم از خدا بي خبر ببرن و با پايين اومدن قيمت كاذب اونا ، خداي ناكرده امار سكته و . . . بالا بره

ياعلي مدد


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا